Al dagen bent u bezig om de perfecte maaltijd voor te bereiden omdat uw vrienden bij u komen eten. Alles is tot in de puntjes geregeld en u besluit om uw met liefde voorbereide peren tarte tatin in de oven te zetten. Maar helaas, na vijf minuten begeeft de oven het en u zit zonder de gebakken peren.
Heel vervelend, zeker aangezien de oven nog maar vier maanden oud is. U gaat terug naar de winkel, maar de verkoper vertelt u zonder blikken of blozen dat u vast zelf iets verkeerd heeft gedaan. Hier wordt u niet vrolijk van en u neemt het wetboek ter hand. Als consument heeft u namelijk bepaalde rechten.
Conformiteit
De verkoper heeft u een oven geleverd en u mag ervan uitgaan dat dit een deugdelijk product is dat langere tijd mee kan gaan. Dit baseert u bijvoorbeeld op de prijs, het onderhoud, het merk, het soort product, het soort winkel waar u het product heeft gekocht, de informatie die de verkoper heeft gegeven en wat er op de verpakking staat. Wanneer de verkoper heeft aangegeven dat u de oven zonder problemen op een temperatuur van 220 graden kunt zetten, dan moet dit ook het geval zijn. Een oven van een gerenommeerd merk gaat wellicht langer mee dan een low budget aankoop die u in uw studententijd heeft gedaan.
Ondeugdelijk product
Is er naar uw oordeel sprake van een ondeugdelijk product, dan kan het zijn dat u recht heeft op een gratis reparatie of een nieuw exemplaar. Wanneer een product binnen zes maanden na aankoop kapot gaat, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat de schuld bij u ligt. Na zes maanden is dit omgekeerd en moet u aantonen dat u het product normaal heeft gebruikt en dat het niet versleten is. Heeft u zelf iets verkeerd gedaan, dan is de reparatie niet gratis en heeft u geen recht op een nieuw product.
Mocht het product inderdaad ondeugdelijk zijn, dan is het aan de verkoper om het probleem op te lossen of de fabrikant hierover te contacten. Dit moet hij binnen een redelijke termijn doen, zodat u zelf niet teveel hinder ondervindt. Hij kan bijvoorbeeld tijdelijk een vervangend artikel leveren. Zelf kunt u ook contact opnemen met de fabrikant, maar in eerste instantie is het aan te raden om naar de verkoper zelf te gaan.
Vragen?
Komt u er toch niet helemaal zelf uit of vindt u het lastig om in te schatten of uw product gebrekkig is en wat u rechten zijn, neem dan geheel vrijblijvend en kosteloos contact op met Insight Legal.